Wystawy

Wystawa Marka Gardulskiego w krakowskiej Galerii ZPAF

Na jubileuszowej ekspozycji w 50- lecie pracy twórczej Marka Gardulskiego, otwartej 16 listopada 2019 w galerii przy ul. św.Tomasza  24, oglądamy tylko skromny wybór z dorobku tego znakomitego fotografa,  wnuka artysty Bolesława Gardulskiego, członka słynnej grupy „Trójlistek”.

Marek Gardulski, urodzony w 1952 roku w Krakowie, jest od 1981 roku członkiem ZPAF. W latach osiemdziesiątych tworzył m.in. cykle „Autoportret“ i „Kącik dziecięcy“. Na początku lat dziewięćdziesiątych zestawem „Solvay“ zwrócił się ku dokumentalnej fotografii przestrzeni industrialnej. czytaj więcej +

Wystawa Mariusza Foreckiego „Polska 1989-2019” w poznańskim PIX. HOUSE

Wystawa jednego z najbardziej uznanych polskich fotografów-dokumentalistów, połączona z  przedpremierowym pokazem jego książki Mechanizm, czynna jest od 15 listopada 2019 w galerii przy Głogowskiej 35.

Jacy byliśmy? Jak wyglądał nasz kraj, a jak żyje się teraz? „Mechanizm” to fotograficzna opowieść, dzięki której nie tylko możemy zobaczyć, ale także postarać się zrozumieć i docenić, jak zmieniła się Polska na przełomie lat.

Polska na zdjęciach Foreckiego to tytułowy mechanizm. Autor nie ocenia, raczej jest dogłębnym obserwatorem rzeczywistości – tej szarej, zwykłej oraz tej „ważniejszej” – z pierwszych stron gazet. Ukazuje ją jednak nie wprost – jak zwykło się robić to w prasie. Sporo jest w Foreckim socjologa- dokumentalisty – dużo więcej niż fotoreportera. czytaj więcej +

Wiosna, lato, WOJNA… Warszawa 1939

Warszawski Dom Spotkań z Historią prezentuje wystawę  zorganizowaną w związku z 80. rocznicą wybuchu II wojny światowej. Tematem ekspozycji  jest jeden rok z życia stolicy. Rok, w którym nagle zmieniło się wszystko. Nieodwołalnie skończył się świat II RP.

Na opowieść o ostatnim lecie przed wojną i o jej pierwszych miesiącach w Warszawie, o ogromie zniszczeń, życiu w ruinach i zagrożeniu, składa się około stu zdjęć z kilku zbiorów reprezentujących różne sposoby fotografowania i odmienne perspektywy: oficjalną, prywatną oraz propagandową. Fotografie opatrzono varsavianistycznymi opisami (pozwalającymi na identyfikację budynków i miejsc), a także uzupełniono fragmentami dzienników i pamiętników, kalendarium wydarzeń oraz unikalnymi amatorskimi filmami archiwalnymi z pierwszych miesięcy okupacji w Warszawie. Na wystawie zobaczymy obrazy miasta uchwycone przez fotoreporterów „Ilustrowanego Kuriera Codziennego”, amerykańskiego korespondenta Juliana Bryana, żołnierza Armii Krajowej Sylwestra „Krisa” Brauna, który udokumentował okupację i powstanie warszawskie, ale też Wilhelma Haase Lampego –  niemieckiego socjaldemokraty, dziennikarza i jednego z dyrektorów koncernu Dragerwerk, którego zdjęcia znalazły się na niemieckich kartkach pocztowych.
czytaj więcej +

Wystawa „Sudek, Funke, Drtikol…” we wrocławskiej Galerii FOTO-GEN

Twórczość naszych południowych sąsiadów jest nie tylko znana i ceniona; ich dokonania na trwałe zapisały się na kartach historii światowej fotografii, niejednokrotnie przyczyniając się do zmiany tradycyjnego pojmowania tego medium sztuki. Na wystawie „Sudek, Funke, Drtikol… Fotografia czeska i słowacka z kolekcji PPF” w Galerii FOTO-GEN Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu zaprezentowanych zostało 75 prac dziewiętnastu artystów fotografików, które wybrano z cieszącej się ogromnym powodzeniem wystawy w Libercu.

Na ekspozycji oglądać można realizacje ważnych przedstawicieli głównych nurtów fotografii artystycznej: piktorializmu, modernizmu, surrealizmu, egzystencjalizmu, konceptualizmu, postmodernizmu. Prezentowane czarno-białe fotografie fascynują nie tylko różnorodnością stylistyczną, ale również tematyką, w której nierzadko przebrzmiewają echa Hrabalowskiej zadumy nad urodą chwili.
Obok artystów już nieżyjących na wystawie zostały zaprezentowane realizacje trzech fotografików młodszego pokolenia: Czechów Ivana Pinkavy (ur. 1961), Václava Jiráska (ur. 1965) oraz Słowaka Tono Stano (ur. 1961). Ich prace wyrastają z paradygmatu czesko-słowackiej fotografii zarówno w aspekcie formalnym, jak i narracyjnym, co ilustruje m.in. podejmowany przez nich dialog o człowieku.

Kuratorami wystawy, która czynna będzie do 25 października, są Manfred Bator i Lucie Mlynářová.