DAGEROTYP. Studia z historii i teorii fotografii
„Dagerotyp. Studia z historii i teorii fotografii” / [„Daguerreotype. Studies on history and theory of photography”] stanowi kontynuację wychodzącego od 1993 do 2015 r. pisma „Dagerotyp”, wydawanego początkowo przez Stowarzyszenie Historyków Fotografii, a od 2000 r. wspólnie z Instytutem Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Będzie nadal pismem naukowym, jednak poza problematyką z zakresu historii fotografii, uwzględni teorię fotografii, jej aspekty technologiczne, artystyczne, socjologiczne, funkcjonowanie, migracje, różne formy jej materialności, a także, a może przede wszystkim, pismo poświęcone będzie samym obrazom i ich relacjom z tekstem, pamięcią i historią. Artykuły będziemy publikować w dwóch wersjach językowych, po polsku i angielsku.
Po długoletniej, owocnej współpracy z Instytutem Sztuki PAN, Stowarzyszenie znalazło nowych partnerów gotowych kontynuować tradycję „Dagerotypu” – to Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata oraz Muzeum Historii Fotografii im. W. Rzewuskiego w Krakowie. Redaktorem naczelnym pisma jest Małgorzata Maria Grąbczewska, w skład redakcji wchodzą ponadto: dr Magdalena Furmanik-Kowalska, Marek Janczyk, Weronika Kobylińska-Bunsch (zastępca red.nacz.). Sekretarzem redakcji jest Barbara Kosińska-Filocha.
Sprzedaż pisma prowadzi Wydawnictwo TAKO: www.tako.biz.pl Jest ono także dostępne w niektórych galeriach artystycznych oraz w salonach Empik.
“Dagerotyp. Studia..” Nr 1/25/2018 Fotografia i sztuka. Pierwszy numer „Dagerotypu” w nowej odsłonie poświęcony jest związkom fotografii ze sztuką. Wybór tego tematu nie jest przypadkowy. Relacja między tymi dwoma dziedzinami, od zawsze kompleksowa i dynamiczna, jest jednym z najważniejszych uwikłań fotografii.
Promocja pierwszego numeru odbyła się 27 listopada 2018 na Uniwersytecie Warszawskim. Szerzej o jej przebiegu oraz aktualne informacje o piśmie na stronie:https://dagerotyp.com
“Dagerotyp. Studia..” Nr 2/26/2019 Fotografia i władza. Potrzeba spojrzenia na problematykę władzy w szerszy sposób, wykraczający poza kontekst politycznej dominacji, silnie się już uobecniła i zrealizowała we współczesnej humanistyce. Jesteśmy przekonani, że napięcie narastające na osi władza-fotografia jest problemem kluczowym dla badań nad współczesną kulturą wizualną. W obecnym, 2. numerze „Dagerotypu” autorzy reprezentujący różne dziedziny – historię sztuki, antropologię czy kulturoznawstwo – podejmują refleksję nad tym, jak strategie fotograficzne lokują się wobec skomplikowanej sieci zależności władzy, historii i pamięci.
“Dagerotyp. Studia..” Nr 3/4 (27/28) /2020/2021. FOTOGRAFIA I MUZEUM. Temat oczywisty, narzucający się, wielokrotnie poruszany, a jednocześnie skomplikowany poprzez wielość możliwych interpretacji i perspektyw oraz zmienność danych.
Relacja pomiędzy fotografią i instytucjami powołanymi do jej gromadzenia, czyli przede wszystkim muzeami i archiwami, jest od początku niejednoznaczna i trudna do zdefiniowania, inaczej niż w przypadku pozostałych dziedzin sztuki czy rzemiosła. Badając przyczyny tej sytuacji zaproponowaliśmy autorom rozważenie, na ile jej przyczyny tkwią w naturze fotografii nieustannie redukującej bądź eskalującej znaczenia zawarte w otaczającej rzeczywistości. W tym numerze czasopisma zamieszczamy teksty, których autorzy opisują powstawanie konkretnych muzealnych kolekcji zdjęć, zastanawiają się nad sposobami muzealizacji fotografii oraz analizują wzajemne relacje między przestrzenią, w jakiej pokazuje się zdjęcia, a ich treścią i wymową. SPIS TREŚCI
___________________________________________________________________________________
Archiwalne numery “Dagerotypu” można zakupić w siedzibie Instytutu Sztuki PAN, ul. Długa 28 (parter), albo zamówić w Dziale Wydawnictw IS PAN listownie lub e-mailem: iswydawnictwo@ispan.pl W formie elektronicznej dostępne są w bibliotece Central and Eastern European Online Library (www.ceeol.com).
Numer 24 “Dagerotypu”ukazał się (z opóźnieniem ) pod koniec 2016 r. Jest to ostatni zeszyt opublikowany przez ISPAN.
Zawiera m.in.artykuły Waldemara Zielińskiego, Marty Ziętkiewicz, Ewy Małkowskiej-Bieniek i Jana Przypkowskiego. Pełny spis treści: dagerotyp24
W numerze 23 “Dagerotypu” znajdą Państwo m.in. artykuły Zygmunta Wielowiejskiego, Magdaleny Durdy-Dmitruk, Małgorzaty Grąbczewskiej i Wandy Mossakowskiej.
Pełny spis treści: Dagerotyp 23 spis treści
W numerze 22 “Dagerotypu” – m.in. o początkach fotografii w Polsce “Czas dagerotypii” piszą W. Mossakowska i Z.Wielowiejski, M.Skrejko w artykule “Rzemiosło i sztuka”- o krakowskich i nie tylko tradycjach fotograficznych, ponadto o konferencji “Czas zatrzymany…Fotografie w spuściznach uczonych i twórców”, jaka odbyła się w 2013 w Archiwum Nauki PAN i PAU w Krakowie, pisze M.Grąbczewska.Pełny spis treści dagerotyp-nr 22-2013, spis tresci.
W 21 numerze pisma “Dagerotyp” między innymi opracowanie nt. działalności Marcina Olszewskiego autorstwa Marty Ziętkiewicz-Szlendak oraz artykuł Zygmunta Wielowiejskiego o najwcześniejszych latach fotografii we Wrocławiu Pełny spis treści numeru 21/2012 tutaj.
SPISY TREŚCI od nr 1/1993 – nr 20/2011: Dagerotyp – nr 1-20