Recenzje

Zenon Harasym: “Hauptmann Alfred Böhmer. Oficer i fotograf”

Wydana w końcu 2018 r. publikacja Zenona Harasyma (nb. długoletniego członka naszego stowarzyszenia) poświęcona jest Alfredowi Bőhmerowi (1858 -1908), związanemu przez ponad 12 lat z Opolem, gdzie pełnił służbę wojskową. Jego pasją była fotografia, dzięki której znalazł miejsce w historii niemieckiej fotografii artystycznej końca XIX i początku XX wieku. Za postać znaczącą uznano go już na początku XX wieku, wspominany jest też w niektórych współczesnych publikacjach, nie doczekał się jednak szerszego opracowania. Niniejsza książka jest próbą szerszego przedstawienia miłośnikom historii fotografii postaci Alfreda Böhmera i jego dorobku artystycznego.

Pochodził z pruskiej szlachty,  karierę oficerską w armii pruskiej rozpoczął od ukończenia w 1878 r. elitarnej szkoły kadetów Lichterfelde Hauptkadettenanstalt w Berlinie.W Opolu stacjonował przez 12 lat jako Bezirksoffizier im Landwehrbezirk Oppeln. W kręgu jego artystycznych zainteresowań znajdowały się przede wszystkim krajobraz i portret. czytaj więcej +

„Plewiński. Na scenie”

Imponujący album fotografii teatralnych Wojciecha Plewińskiego, opublikowany na początku września 2018, to wspólne przedsięwzięcie Muzeum Fotografii w Krakowie i Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Ukazuje wciąż niedostatecznie znaną część dorobku tego artysty, należącego do najważniejszych przedstawicieli pokolenia polskich fotografów powojennych.

Wojciech Plewiński to jeden z najbardziej wszechstronnych polskich fotografów. Jest autorem zarówno zdjęć portretowych, reklamowych, plenerowych, jak i reportaży. Wciąż nie w pełni znaną szerokiej publiczności jest jego fotografia teatralna, której jest niekwestionowanym mistrzem. czytaj więcej +

Lech Lechowicz: “Grupa Zero-61 (1961–1969)”

Opublikowana w 2016 r. przez   Wydawnictwo Biblioteki PWSFTviT  wspólnie z Muzeum Sztuki w Łodzi obszerna monografia Lecha Lechowicza poświęcona słynnej toruńskiej grupie fotograficznej stanowi pierwszą próbę ukazania swoistego fenomenu w dziejach fotografii polskiej, jakim była ta formacja twórcza, z uwzględnieniem szerokiego tła i kontekstu  historyczno-artystycznego, w jakim ona powstała i działała.

Działalność  grupy Zero-61 stanowi cenny i wyjątkowy w polskiej fotografii przykład wieloletniej aktywności grupowej, zachowującej przez blisko jedna dekadę żywotność oraz wewnętrzną spoistość artystyczną. W  skład grupy wchodzili: Roman Chomicz, Czesław Kuchta, Lucjan Oczkowski, Józef Robakowski, Jerzy Wardak, Wiesław Wojczulanis, Andrzej Różycki, Jan Siennik, Wojciech Bruszewski, Roman Dąbek, Michał Kokot i Antoni Mikołajczyk. czytaj więcej +

Stefan Wojnecki. Doświadczanie (w) fotografii /Experience and Experiment in Photography

(teksty: Stefan Wojnecki, Marianna Michałowska, Witold Kanicki, Magdalena Piłakowska; fotografie: Stefan Wojnecki, Piotr Chojnacki, Zygmunt Gajewski, archiwum artysty)
Fundacja 9/11 Art Space, Poznań 2015

Stefan Wojnecki, jeden z najważniejszych twórców polskiej współczesnej fotografii, reprezentuje myślenie całkowicie oryginalne w polskiej i światowej teorii obrazu. Należy do grupy wybitnych polskich artystów-teoretyków, takich jak Zbigniew Dłubak, Jerzy Lewczyński, Zbyszko Trzeciakowski czy – z innej nieco perspektywy – Jan Berdyszak, których interesowała idea medium, a dopiero poprzez tę ideę jawić się mogła jakakolwiek społeczna realność, reprezentowana przez obraz.

Wydana przed ponad rokiem obszerna publikacja monograficzna (dwujęzyczna, polsko-angielska), poświęcona twórczości artystycznej Stefana Wojneckiego, pomyślana jest jako studium proponujące nowe spojrzenie i uzupełnienie stanu badań nad działalnością artysty. czytaj więcej +