Wystawy

“Na pierwszy rzut oka”. Wybór z czeskiej fotografii XX i XXI wieku w Opolu

Wna-1-rzut-oka-icon_thumbnailystawa otwarta w końcu października 2016 w Muzeum Śląska Opolskiego to jeden z największych przeglądów czeskiej fotografii w Polsce. Reprezentatywny wybór przeszło dwustu fotografii znanych czeskich fotografów obejmuje zarówno dzieła przedstawicieli awangardy z lat 20. i 30. XX w., jak i powojenne eksperymenty oraz przykłady fotografii współczesnej.
Osią wystawy są unikatowe dzieła klasyków międzywojennej fotograficznej awangardy, takich jak František Drtikol, Jaromír Funke, Jaroslav Rössler czy Eugen Wiškovský. Pokazane zostały też prace najważniejszego czeskiego fotografa – Josefa Sudka. Istotne miejsce zajmuje fotografia lat 60. XX w., rozwijająca się w duchu eksperymentu i prezentująca najróżniejsze tendencje artystyczne. czytaj więcej +

„Na nowo. Warszawiacy 1945-55”

635903577137479834Wystawa eksponowana w  warszawskim  Domu Spotkań z Historią  do połowy czerwca 2016, obejmowała ponad 200 zdjęć Warszawy z pierwszej powojennej dekady, pochodzących ze zbiorów PAP. Autorami byli najznakomitsi polscy fotoreporterzy. Pokazano zarówno zdjęcia, które można zobaczyć po raz pierwszy, jak i te, które stały się już warszawskim ikonami.

To już trzecia ekspozycja przygotowana wspólnie z Polską Agencją Prasową; w 2007 i 2008 roku DSH prezentował wystawy pt. : Inna Polska. Fotografie PAP 1945-47 oraz 60 lat temu w Warszawie. Fotografie PAP 1947-48, które zapoczątkowały nurt varsavianistycznych ekspozycji w DSH.

Organizatorzy piszą: „ […] wystawa ma charakter jubileuszowy, wraz z nią wracamy do często podejmowanego 635903577133891800tematu – odradzającej się z ruin Warszawy. Nie jest to jednak wybór poświęcony odbudowie stolicy, powojennej traumie czy początkach komunizmu w Polsce, choć wszystko to jest obecne na zdjęciach. To przede wszystkim opowieść o ludziach, mieszkańcach Warszawy – tych, którzy wrócili do swoich zburzonych domów i tych, którzy zamieszkali tutaj po wojnie. Jedni i drudzy mozolnie, z zadziwiającą determinacją i witalnością, próbują zbudować nowe życie i wrócić do normalności. […]”

Kuratorkami ekspozycji były  Katarzyna Madoń-Mitzner oraz Anna Brzezińska-Skarżyńska.

Słowo historii. Fotoeseje

fotoeseje-zd-glNa wiosnę 2016 na skwerze im. ks. Twardowskiego w Warszawie  (u zbiegu ulic Karowej i Krakowskiego Przedmieścia) oglądać można było  wystawę  zdjęć pochodzących z albumu fotograficznego, który dwa lata temu trafił do zbiorów Muzeum Wojska w Białymstoku. Autor fotografii, tak jak i bohaterowie zdjęć byli nieznani. Kadry układały się w swoisty fotoreportaż, dokumentujący wędrówkę polskich repatriantów z ZSRR do Polski w latach 1921–1924.

Skala tej wędrówki to od 770 tysięcy (według sowieckich szacunków) po około 1.5 miliona (według polskich szacunków) mieszkańców terenów Rosji bolszewickiej, którzy w chwili podpisania traktatu ryskiego w 1921 roku mogli ubiegać się o polskie obywatelstwo i powrót do kraju. Wśród nich byli jeńcy, uchodźcy, internowani, emigranci oraz dzieci i wnuki powstańców zesłanych do Rosji w latach 1830–1865. czytaj więcej +

WOJCIECH ZAMECZNIK FOTO-GRAFICZNIE

W warszawskiej Zachęcie  odbywała się od końca stycznia  do kwietnia 2016 wystawa poświęcona Wojciechowi Zamecznikowi (1923–1967) jednemu z najważniejszych przedstawicieli polskiej szkoły plakatu, postaci wielowymiarowej, lecz nadal nieznanej. zamecznikOdkrywany współcześnie jako fotograf, był aktywnym przez dwie dekady od zakończenia II wojny światowej wszechstronnym artystą. Zostawił po sobie niezwykle bogate archiwum wypełnione projektami nie tylko plakatów i aranżacji wystaw, ale także scenografii, czołówek filmów, układów graficznych książek i czasopism, okładek płyt i kalendarzy, projektów stoisk na międzynarodowych targach przemysłowych, mebli, strojów teatralnych oraz nagrania filmowe i tysiące fotografii.

Kompleksowa archiwizacja spuścizny, podjęta w 2012 roku przez Fundację Archeologia Fotografii, pozwala na coraz pełniejsze poznanie tej niezwykłej twórczości. czytaj więcej +