Pierwsi fotografowie Warszawy. Beyer, Brandel, Fajans

Od połowy kwietnia 2015 r. w galerii plenerowej warszawskiego DSH, na skwerze im. Jana Twardowskiego (u zbiegu ulic Karowej i Krakowskiego Przedmieścia), oglądać można najstarsze fotografie miasta autorstwa trzech prekursorów polskiej fotografii: Karola Beyera, Maksymiliana Fajansa i Konrada Brandla.

Brandell2370Zdjęcia przedstawiają przede wszystkim Trakt Królewski od placu Trzech Krzyży do Placu Zamkowego oraz okolice dzisiejszego placu Piłsudskiego wraz z nieistniejącą już, czy inaczej dziś wyglądającą, zabudową. Na zdjęciach uwieczniono również nowe – zmieniające charakter Warszawy – inwestycje po obu stronach Wisły, m.in.: powstający na placu Grzybowskim kościół Wszystkich Świętych, monumentalny, znienawidzony przez mieszkańców sobór im. Aleksandra Newskiego na placu Saskim, budowę dworca kolei warszawsko-terespolskiej czy most żelazny zaprojektowany przez Stanisława Kierbedzia, będący pierwszą stałą przeprawą przez Wisłę.

Na wystawie znalazł się także najsłynniejszy do tej pory panoramiczny obraz Warszawy czy pierwsze ujęcia wykonane w czasie lotu balonem.  Pierwsi fotografowie stolicy pozostawili po sobie także kadry o fotoreporterskim charakterze. Obraz XIX-wiecznej Warszawy dopełniają zdjęcia gwarnych ulic, zabaw dzieci w Parku Saskim, tętniących życiem targowisk.

Z fotografii wyłania się miasto, które mimo zdegradowania do rangi prowincjonalnego ośrodka administracyjnego w carskiej Rosji,  mimo represji i permanentnego stanu wojennego oraz brutalnej polityki rusyfikacyjnej, wyrosło na największy ośrodek miejski i przemysłowy na ziemiach polskich i które utrzymało pozycję kulturalnej, politycznej i gospodarczej stolicy podzielonego przez trzech zaborców narodu.  
Dzięki kodom QR umieszczonym na każdej planszy możliwe jest porównanie przedstawionych miejsc z ich współczesnym widokiem.

Zdjęcia pochodzą ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Lubelskiego, Muzeum Warszawy oraz Biblioteki Publicznej m.st. Warszawy.

Kuratorkami wystawy są Danuta Jackiewicz i Katarzyna Madoń-Mitzner.

Ekspozycja czynna będzie do 18 października 2015.